Απο το βιβλιο του Σταύρου Γ. Παπαμώκου "Η ΣΕΛΛΙΑΝΗ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ "

Ξημέρωσε η 28η Σεπτεμβρίου 1943. Το φως της φθινοπωρινής ημέρας και οι αχτίνες του ήλιου που πρόβαλλαν από τις πανύψηλες κορυφές του Κορύλα, αναζητούσαν, να βρουν τη Σέλλιανη, το όμορφο χωριό, που βρίσκονταν απέ­ναντι από το βουνό. Ήθελαν, να του στείλουν όπως πάντα τον πρωινό τους χαι­ρετισμό και να το καλημερίσουν. Τι κρίμα όμως! Οι αναζητήσεις τους, ασέβη­σαν άκαρπες και μάταιες. Γιατί, χωριό Σέλλιανη όπως το γνώριζαν από παλιά, δεν υπήρχε πια.13957996 10210149026032820 8911162914029522795 o

Στη θέση του, έκαναν την εμφάνισή τους, σωροί από αποκαΐδια, στάχτες και ερείπια που κάπνιζαν ακόμη, και τοίχοι που έχασκαν γυμνοί και ετοιμόρροποι. Μόνο λίγα χαμόσπιτα και η εκκλησία της Αγίας Τριάδας, που δεν πρόλαβαν να κάψουν, οι βάρβαροι επιδρομείς, έστεκαν ακόμη όρθια, θλιβερά λείψανα του παρελθόντος, για να μαρτυρούν, στις νεώτερες γενεές των Σελλιανιτών και στους περαστικούς, πως κάποτε στο παρελθόν, σ’ αυτό το χώρο, υπήρξε, η πάλαι ποτέ Σέλλιανη το ιστορικό χωριό. Την επαύριο της καταστροφής της, μέσα κι έξω από το χωριό, βασίλευε απόλυτη σιωπή. Νεκρική σιγή θα μπορού­σε να χαρακτηρισθεί, που διαταράσσονταν από τα αποκρουστικά ουρλιάσματα των σκυλιών, που περιφέρονταν αδέσποτα γύρω από τις αυλές και τους κήπους των ερειπωμένων σπιτιών, όπου αναζητούσαν τα φευγάτα αφεντικά τους. Εικόνα, άκρως συνταρακτική, που δε θάφηνε ασυγκίνητο και τον πιο ψυχρό και αδιάφορο παρατηρητή. Από τις 27 Σεπτεμβρίου 1943, οπότε έλαβε χώραν η εχθρική επιδρομή εναντίον της και επακολούθησε η κατατροφή της, η Σέλλιανη πήρε την όψη έρημου και νεκρού χωριού.

 

Οι κάτοικοι του, άντρες, γυναίκες, παιδιά, νέοι και γέροι, γυμνοί, ξυπόλητοι, νηστικοί και καταταλαιπωρημένοι, άστεγοι πια, γυρίζουν πρόσφυγες στα γύρω χωριά, να φιλοξενηθούν, σε σπίτια, εκκλησίες, σχολεία και αγροικίες. Έψαχναν να βρουν αποκούμπι να ξεχειμωνιάσουν. Μετά την αεροπορική επιδρομή, παραμονές της επίθεσης και το ξέσπασμα της επίθεσης την επόμενη μέρα, σκόρπισαν έντρομοι σαν αγρίμια κυνηγημένα από τα βόλια των κυνηγών. Προ­βληματίζονταν, που να σταθούν και πώς να ζήσουν, αφού έχασαν, ότι είχαν και δεν είχαν. Τα σπίτια τους, το νοικοκυριό τους, τα πάντα τους.

 

Καταλάβαιναν, τη σκληρή πραγματικότητα που πρόβαλε μπροστά τους. Το μέλλον τους ήταν σκοτεινό και αβέβαιο. Όμως, ένιωθαν ότι ήσαν υποχρεωμέ­νοι να συμβιβαστούν με την καινούργια πραγματικότητα η οποία εμφανίζονταν μπροστά τους. Έπρεπε να την αντιμετωπίσουν, με θάρρος και αυτοπεποίθηση. Να αγωνιστούν και να παλέψουν, με τη βαρυχειμωνιά που σε λίγο έρχονταν απειλητική, την ανέχεια, την πείνα, τις κάθε λογής στερήσεις και κακουχίες,που μοιραία, τους έρριξαν σε βαριές αρρώστιες. Πολλοί, δεν άντεξαν και άφη­σαν την τελευταία τους πνοή σε ξένα χωριά μακριά από τον τόπο τους και τους χωριανούς τους.

 

Στο σημείο αυτό, πρέπει να τονισθεί με έμφαση η εξαίρετη συμπεριφορά, η αγάπη και η φιλοξενία την οποία προσέφεραν προς τους κατοίκους της Σέλλιανης που κατέφυγαν στην Ελαταριά, οι φιλόξενοι κάτοικοι του χωριού αυτού. Τους αξίζει κάθε έπαινος, αλλά και ευγνωμοσύνη από τους φιλοξενηθέντες. Τέτοιες εκδηλώσεις δεν πρέπει να λησμονιούνται. Παρά ταύτα, η ζωή αυτών των ανθρώπων, μέρα με την ημέρα, πήγαινε από το κακό στο χειρότερο, και γίνονταν προβληματική. Και τούτο, διότι, οι Γερμανοί κατακτητές και οι Τσιάμηδες συνεργάτες τους, φαίνεται ότι δεν ικανοποιήθηκαν από την καταστροφή που προξένησαν στη Σέλλιανη και τους κατοίκους της κατά την επιδρομή τους, στις 27 Σεπτεμβρίου 1943. Τους επεφύλασσαν ακόμη δυσμενέστερη μεταχείρι­ση. Με λίγα λόγια, επεδίωκαν την εξουθένωσή τους και την πλήρη εξόντωσή τους. ΓΓ αυτό, έθεσαν σε εφαρμογή μέτρα σκληρά με τα οποία πίστευαν ότι θα έκαμπταν την αντοχή τους και θα τους οδηγούσαν στον πλήρη αφανισμό τους. Ενδεικτικά αναφέρω δύο απ’ αυτά, τα οποία θεωρώ και εντυπωσιακά. Ενώ με την επιδρομή τους, της 27ης Σεπτεμβρίου 1943 προέβησαν στην καταστροφή και την ερήμωση του χωριού, συνέχιζαν να βομβαρδίζουν, ασταμάτητα και ανε­λέητα, ολόκληρη τη γύρω περιοχή του, και ιδιαίτερα την κοιλάδα του Λιβαδιού, στην οποία είχαν καταφύγει για να σωθούν οι κάτοικοί του και διέμεναν στις αγροικίες που υπήρχαν εκεί. Καθημερινά και για πολλές μέρες, αλλά ακόμη και τις νύχτες, το πυροβολείο τους, από το λόφο του Γαλατά της Παραμυθιάς, έστελνε βροχή τις βόμβες του, σ’ όλη αυτή την περιοχή.13988000 10210149009472406 8824591420213875017 o

 

Ευτυχώς, δε σημειώθηκαν ζημιές και δεν υπήρξαν ανθρώπινα θύματα.

Μεγάλος όμως ήταν ο φόβος και ο τρόμος τον οποίο σκόρπιζαν στους ταλαι­πωρημένους πρόσφυγες. Ακόμη και σήμερα, αν και μεσολάβησαν από τότε αρκετά χρόνια, περπατώντας κανείς την κοιλάδα του Λιβαδιού, σκοντάφτει σε θραύσματα εκείνων των βλημάτων.Ένα άλλο επίσης, εξουθενωτικό μέτρο, το οποίο, είχαν λάβει τότε οι Γερμανοί κατακτητές, εναντίον των κατοίκων της Σέλλιανης οι οποία φιλοξενούνταν σε γειτονικά τους χωριά, ήταν ο χαρακτηρι­σμός τους ως φίλοι των Παρτιζάνων δηλαδή των ανταρτών των Αντιστασιακών Οργανώσεων. Με το χαρακτηρισμό τους αυτό, κηρύχτηκαν εκτός νόμου, χαρα­κτηρισμός ο οποίος συνεπάγονταν, πολλά δεινά. Διώξεις, φυλακίσεις, εξορίες κ.λπ. Δηλαδή, ήσαν επικηρυγμένοι, όπως και οι αντάρτες, και ήσαν στη διάθε­ση των κατοχικών διωκτικών αρχών και των Αλβανοτσιάμηδων. Με λίγα λόγια, ο τελευταίος Γερμανός στρατιώτης και οποιοσδήποτε Αλβανοτσιάμης ένο­πλος, είχε το δικαίωμα να προβεί στη σύλληψη τους, χωρίς καμμιά κατηγορία, με μόνο, το χαρακτηρισμό τους ότι ήσαν φίλοι των Παρτιζάνων. Η σύλληψη είχε και άλλα επακόλουθα. Ξυλοδαρμό, φυλάκιση κ.λπ. Μ’ αυτά τα δεδομένα, όσο χρόνο ίσχυε αυτός ο χαρακτηρισμός, οι Σελλιανίτες, για λόγους προσωπι­κής τους ασφάλειας, ήσαν καταδικασμένοι, όχι μόνο να διαμένουν μακριά από το χωριό τους, αλλά και να αποφεύγουν να κυκλοφορούν σε τόπους και χώρους εις τους οποίους κυκλοφορούσαν Γερμανοί και Αλβανοτσιάμηδες.

 

Η κατάσταση αυτή ήταν επικίνδυνη αλλά και αφόρητη. Κράτησε δε, ως την άνοιξη του 1944. Στις αρχές της άνοιξης του 1944 οι κάτοικοι της Σέλλιανης, οι οποίοι διέμεναν σαν πρόσφυγες στην Ελαταριά, απηυδισμένοι, και αποκαρδιω­μένοι από τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετώπιζαν στη διαβίωσή τους, πήραν την απόφαση με διάβημά τους προς τις γερμανικές αρχές κατοχής, που είχαν την έδρα τους στη Μενίνα και υπάγονταν και η Ελαταριά, να ζητήσουν να τους χορηγηθεί άδεια, να επανεγκατασταθούν στο χωριό τους τη Σέλλιανη, έστω κι αν ήταν ερειπωμένο, και να αρθεί, ο χαρακτηρισμός τους ως «φίλοι των ανταρτών» με τις συνέπειες που συνεπάγονταν.

 

Για τη μεταφορά αυτού του διαβήματος τους στους Γερμανούς κατακτητές, επιφόρτισαν τον παπα-Γιώργη Μώκο, τον οποίο και εξουσιοδότησαν να χειρι- σθεί το θέμα κατά τον καλύτερο τρόπο. Ο παπα-Γιώργης Μώκος, αν και αντι­λαμβάνονταν τους σοβαρούς κινδύνους τους οποίους διέτρεχε η ζωή του, κατά τη μετάβασή του στη Μενίνα, καθώς και η κυκλοφορία του σ’ αυτό το χωριό, στο οποίο κατοικούσαν στην πλειονότητα Αλβανοτσιάμηδες, εντούτοις, για να εξυπηρετήσει τους συγχωριανούς του, αψήφισε τους κινδύνους, της πιθανής σύλληψης και φυλάκισής του, και μετέβη πεζή από την Ελαταριά στη Μενίνα. Αφού περπάτησε για αρκετές ώρες, σ’ ένα δρόμο πολύ επικύνδυνο, γιατί εκτός από Γ ερμανούς και Αλβανοτσιάμηδες, κυκλοφορούσαν και ληστές, κατάκοπος και ταλαιπωρημένος, έφτασε στη Μενίνα.

 

Σαν έφτασε στη Μενίνα, δεν παρουσιάστηκε αμέσως στο Γερμανό διοικητή. Θεώρησε σκόπιμο, να συναντηθεί με το γνωστό για τα φιλελληνικά του αισθή­ματα, Αλβανοτσιάμη Τάτη Κάσο, κάτοικο Μενίνας, για να τον συμβουλευθεί για τις ενέργειές που επρόκειτο να κάμει και να ζητήσει και τη συμπαράστασή του. Γ Γ αυτό λοιπόν, πήγε κατ’ ευθείαν στο σπίτι του Τάτη Κάσου. Εκείνος (όπως διη- γόνταν ο παπα-Γ ιώργης μετά την επιστροφή του) όταν τον αντίκρισε, συγκινηθηκε, τόσο γιατί τον έβλεπε, αλλά και για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν (κατα­πονημένος από την περιπέτεια και τις στερήσεις που αντιμετώπισε τόσους μήνες πρόσφυγας). Τον δέχτηκε με καλοσύνη και τον περιποιήθη- κε. Μάλιστα του είπε, πως το θεώρησε τιμή του γι’ αυτή του την επίσκεψη.

 

Του υποσχέθηκε μάλιστα, ότι θα συνηγορήσει κι αυτός στο γερμανό διοικητή, ώστε να στεφθεί από επιτυχία, το διάβημά του. Και πράγματι, ο καλός εκείνος άνθρωπος τον οδήγησε στα γραφεία της γερμανικής στρατιωτι­κής διοίκησης και τον παρου­σίασε στο διοικητή της.

Εκεί, ο παπα-Γιώργης είχε την ευκαιρία να περιγράφει τις τραγικές συνθήκες, κάτω από τις οποίες ζούσαν οι συγχωριανοί του μετά την καταστροφή του χωριού  τους από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής στις 27 Σεπτεμβρίου 1943. Και τον παρακάλεσε να κατανοήσει τους λόγους που τον οδήγησαν ενώπιον του και να εγκρίνει να τους παρασχεθεί η άδεια να επανε- γκατασταθούν στο χωριό τους. Μετά τον παπα-Γιώργη Μώκο, έλαβε το λόγο, ο φιλέλληνας Αλβανός Τάτης Κάσος, ο οποίος συνηγόρησε υπέρ των Σελλιανιτών και υποστήριξε με θέρμη το αίτημα του παπα-Γιώργη, το οποίο χαρακτήρι­σε δίκαιο και λογικό. Ο Γερμανός αξιωματικός, αφού άκουσε και τους δυο συνομιλητές του, ζήτησε συμπληρωματικές πληροφορίες, για τη διαβίωση των κατοίκων της Σέλλιανης μετά την καταστροφή του χωριού τους από τα στρα­τεύματα κατοχής.

 

Τελικά, χορήγησε τη σχετική άδεια. Οι Σελλιανίτες πρόσφυγες, οι οποίοι ως τότε φιλοξενούνταν στην πλειονότητά τους από τους κατοίκους της Ελατα- ριάς, ανέμεναν με καρδιοχτύπι και μεγάλη ανυπομονησία των επιστροφή του παπα-Γ ιώργη από τη Μενίνα και την απάντηση που θα έφερνε από τη γερμανι­κή διοίκηση.

Όταν επέστρεψε, και τους ανακοίνωσε τη χορήγηση της άδειας να ξαναγυ- ρίσουν στο χωριό τους, ανακουφίστηκαν, ξαλάφρωσαν. Τους φάνηκε πως έφυ γε από μέσα τους, ένα αβάσταχτο βάρος, που τους βασάνιζε, όλους τους μήνες της προσφυγιάς που περνούσαν. Βέβαια, με την ψευδοαμνηστία που τους χορηγούνταν, δεν είχαν τη ψευδαίσθηση, ότι θ’ άλλαζαν για τη ζωή τους και πολλά πράγματα. Αλλά τουλάχιστον, θα μπορούσαν επί τέλους με λιγότερο φόβο και κίνδυνο να γυρίσουν στο χωριό τους και να προσπαθήσουν να δημι­ουργήσουν κάποιες προϋποθέσεις, έστω και υποτυπώδεις, για να συνεχίσουν τη ζωή τους, ώσπου να πάρει τέλος, ο καταστροφικός πόλεμος, ο οποίος τόσα χρόνια βασάνιζε την ανθρωπότητα. Ένιωθαν ανακούφιση και για έναν άλλο ακόμη σπουδαίο λόγο. Διότι εις το εξής, δε θα ήταν αναγκασμένοι, να ζουν κλεισμένοι στο χωριό τους ή σε κάποιο άλλο χωριό, αλλά, θα μπορούσαν να κυκλοφορούν ελεύθερα, που το είχαν μεγάλη ανάγη. Μ’ αυτές τις περιορισμέ­νες δυνατότητες που τους παρέχονταν με την γερμανική άδεια και τις ελπίδες που έτρεφαν, άρχισαν, σιγά σιγά, με δειλά βήματα στην αρχή, σποραδικά, να μετακινούνται προς το χωριό τους που τόσο είχαν πεθυμήσει. Όσοι απ’ αυτούς, διέθεταν φορτιάρικο ζώο, άλογο ή γαϊδουράκι, φόρτωναν τα λιγοστά πράγματά τους, που πρόλαβαν και πήραν μαζί τους κατά την ευσπεσμένη εκκέ­νωση των σπιτιών τους και την αναχώρησή τους. Οι άλλοι, που ήσαν και οι περισσότεροι, τα φορτώνονταν στους ώμους τους.13988282 10210149009152398 5683881482331507883 o

 

Και έβλεπε κανείς, άντρες, γυναίκες, γέρους και παιδιά, με ζαρωμένη την όψη από τις ταλαιπωρίες και την κακοπέραση, φορτωμένους τα λείψανα του νοικοκυριού τους, να παίρνουν το δρόμο του γυρισμού τους. Ύστερα από τρίωρη κουραστική πορεία, στο δύσβατο δρόμο Ελαταριάς Σέλλιανης, που είναι σκαλισμένος στη ρίζα των βουνών Κόκκινου Γκρεμού και Μαροτέσης, έφταναν στο χωριό τους. Εκεί όμως, αντί να αισθανθούν χαρά γιατί επί τέλους πατούσαν το χώμα του τόπου που γεννήθηκαν και έζησαν τόσα χρόνια, και τώρα ξαναγύριζαν από την προσφυγιά τους, ένιωθαν μέσα τους, θλίψη και απογοήτευση. Αλλά πώς να χαρούν και να γελάσουν, αφού μπροστά στα μάτια τους, αντί για χωριό, βλέπουν να προβάλουν, σ’ όλη του την έκταση σπαρμένοι σωροί από ερείπια;

 

Εικόνα που τραυματίζει κάθε ευαίσθητη ψυχή και την κάνει να πονάει. Το μέγεθος της συμφοράς που βρήκε την κάθε οικογένεια της Σέλλιανης στις 27 Σεπτεμβρίου 1943, τώρα γίνονταν αντιληπτό και κατανοητό, που μετά την προ­σφυγιά της, αντίκριζε για πρώτη φορά το ερειπωμένο και ανύπαρκτο πια σπίτι της.

 

Σκηνές αλλοφορσύνης διαδραματίζονταν και δάκρυα απόγνωσης συνόδευ­αν την επίσκεψή της σ’ αυτό. Κι ενώ πατούσαν με τα πόδια τους τ’ αποκαΐδια του και με τα βλέμματά τους,α γκάλιαζαν όλους τους χώρους του και τους τοί­χους του που έχασκαν γυμνοί και ετοιμόρροποι, με τη φαντάσια τους, αναπο­λούσαν ευχάριστες και δυσάρεστες στιγμές που έζησαν σ’ αυτό, στο παρελ­θόν. Όταν πια καταλάγιαζαν οι πρώτες τραυματικές αντιδράσεις και εκδηλώ­σεις τους, έρχονταν αναγκαστικά, η ηρεμία, η οποία τους οδηγούσε στην οδυ­νηρή πραγματικότητα και την ανώμαλη προσγείωσή τους που τους επέβαλλε η ανάγκη να επιζήσουν. Αντιλαμβάνονταν ότι βρίσκονταν σε μια καινούργια κατά­σταση με άπειρα προβλήματα, στην οποία έπρεπε να προσαρμοσθούν και να δημιουργήσουν, νέες προϋποθέσεις επιβίωσής τους, με τα δεδομένα που είχαν μπροστά τους και με τις αμέτρητες ελλείψεις τους.

 

Βασικότερες ήταν, η έλλειψη στέγης και τροφής τις οποίες έπρεπε ναα αντι­μετωπίσουν άμεσα και με υπομονή. Προς αυτή την κατεύθυνση στράφηκαν χωρίς καθυστέρηση μετά την επιστροφή τους. Η έλλειψη στέγης ταλάνιζε τις περισσότερες οικογένειες. Λίγες απ’ αυτές στεγάστηκαν στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας και στα ελάχιστα σπιτάκια που είχαν γλυτώσει από κείνη την καταστροφή. Οι άλλες, οι οποίες ήταν οι πιο πολλές, είχαν σοβαρότατο πρό­βλημα στέγης. Η διαμονή τους στην ύπαιθρο, χειμώνα καιρό και μάλιστα στους χειρότερους μήνες της εποχής, Φλεβάρη και Μάρτη, όχι μόνο ήταν αδιανόητη αλλά, εγκυμονούσε και σοβαρούς κινδύνους για τα εξασθενημένα σώματά τους. Γι’ αυτό, αναζητούσαν λύσεις, έστω πρόχειρες και προσωρινές. Έτσι έβλεπε κανείς, άλλες οικογένειες να στεγάζονται σε καλύβια τα οποία άλλοτε χρησιμοποιούνταν ως χορταποθήκες ή στάβλοι. Άλλες στεγάζονταν σε βοηθη­τικούς χώρους που βρίσκονταν έξω από την κυρίως κατοικία τους και διασώ­θηκαν από την πυρπόληση. Και πάλι, δε λύθηκε το πρόβλημα. Ούτε καλύφθη­καν όλες οι ανάγκες. Έμειναν και άλλες οικογένειες άστεγες. Αυτές, προσπα­θούσαν να στήσουν κάποιο στέγαστρο με υλικά που συγκέντρωναν από τα αποκαΐδια. Όλοι αυτοί οι πυροπαθείς κάτοικοι της Σέλλιανης, όπως άρχισαν να αυτοαποκαλούνται, στην προσπάθεια τους να εφοδιασθούν με στοιχειώδη έπι­πλα και σκεύη, για να θεραπεύσουν τις πάμπολλες πρωταρχικές τους ανάγκες, άρχισαν να ψάχνουν με επιμονή και σχολαστικότητα, όλους τους χώρους των καταστρεμμένων σπιτιών τους μέσα, αλλά και έξω απ’ αυτούς, με την ελπίδα ότι κάτι θα εύρισκαν, από το ανύπαρκτο πια νοικοκυριό τους.

 

Όμως διαψεύδονταν. Γιατί τα πάντα είχαν πυρποληθεί ή διαρπαγεί. Κι έτσι αναγκάζονταν να περιορίζουν τις απαιτήσεις τους εις τα ελάχιστα τα οποία είχαν διασώσει.

 

 

 

 

 

Απο το βιβλιο του Σταύρου Γ. Παπαμώκου "Η ΣΕΛΛΙΑΝΗ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ "

Ο Πατρο-Κοσμάς, κατά τις περιοδείες του στην Ήπειρο, πέρασε και από την περιοχή της Παραμυθιάς. Πήγε στην πόλη της Παραμυθιάς, όπου όπως ανα­φέρει η παράδοση από τους αγάδες Προνιάτες, έγινε δεκτός με σεβασμό και μάλιστα φιλοξενήθηκε. Από την πόλη της Παραμυθιάς επισκέφτηκε και χωριά της περιοχής της. Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγεται και η Σέλλιανη. Για την επί­σκεψή του ή μάλλον για το πέρασμά του από τη Σέλλιανη, υπάρχουν δύο εκδο­χές. Η μία αναφέρει, ότι επισκέφτηκε τη Σέλλιανη και μάλιστα κοιμήθηκε στο ύπαιθρο, κάτω από τη Γράβα του Σιούλα Γιάννη. Αυτό είναι απίστευτο διότι οι κάτοικοι της Σέλλιανης, ανέκαθεν υπήρξαν φιλόξενοι. Και δεν είναι μόνον αυτό. Η παράδοση αναφέρει ότι ενώ κοιμόνταν στο ύπαιθρο, παιδιά του χωριού τού- κλεψαν τα παπούτσια και τον άφησαν ξυπόλυτο. Από την παράδοση αυτή, κυκλοφόρησε η φήμη η οποία διατηρείται ακόμα σήμερα ότι «οι Σελλιανίτες έκλεψαν τα παπούτσια του Άγιο Κοσμά».  

Νομίζω ότι είναι αμφίβολο αν αυτή η παράδοση έχει σχέση με την αλήθεια. Στις βιογραφίες του Πατρο-Κοσμά που διάβασα δε βρήκα τίποτα για επίσκεψή του στη Σέλλιανη. Ενώ για άλλα χωριά, αναφέρονται και λεπτομέρειες μάλιστα, για το κήρυγμά του, για ίδρυση σχολείων κ.λπ. Παρά ταύτα όμως η παράδοση αναφέρει, ότι μετά το επεισόδιο με τα παπούτσια, οι κάτοικοι του χωριού, πήγαν και συνάντησαν τον Πατρο-Κοσμά και τον παρακάλεσαν να συγχωρήσει τα παιδιά για την κακή πράξη που έκαμαν. Μάλιστα λέγεται ότι η συνάντηση έγινε έξω από το σπίτι του Μήτρο παπα-Γιάννη, όπου γυναίκες του χωριού τού- δωσαν πρόσφορα.

Η δεύτερη εκδοχή, αναφέρει ότι κάποια γιορτή ενώ οι κάτοικοι της Σέλλιανης είχαν πανηγύρι και διασκέδαζαν στο χασιομέρι, από μακριά, είδαν τον Άγιο Κοσμά που περνούσε στου Βαενά κοντά στο Σκέμπι με τη συνοδεία του. Δεν τούδωσαν σημασία. «Ένας καλόγερος περνάει είπαν. Ας περνάει». Ο Πατρο- Κοσμάς, σαν είδε την αδιαφορία και την περιφρόνηση που τούδειξαν είπε στη συνοδεία του: «Αφήστε τους αυτουνούς. Τα τραγούδια και οι χοροί θα τους μείνουν».

Άλλη εκδοχή αναφέρει ότι «το τραγούδι και η φτώχεια θα τους μείνουν». Να είναι αλήθεια αυτό; και το χάρισμα που έχουν στην πλειονότητά τους οι Σελλιανίτες να τραγουδούν ωραία, να οφείλεται στην ευχή ή την κατάρα του Πατρο-Κοσμά; Αυτό βέβαια είναι άγνωστο. Όπως είναι άγνωστο αν οι παραπά­νω παραδόσεις έχουν σχέση με την αλήθεια, αφού σε καμμιά από τις βιογρα­φίες του Αγίου που έχουν κυκλοφορήσει δεν αναφέρονται.

Όπως και νάχει το πράγμα οι παλιοί κάτοικοι του χωριού τις θεωρούσαν αληθινές. Ενώ οι σημερινοί απόγονοί τους στο καινούργιο τους χωριό την Κρυ­σταλλοπηγή, για να τιμήσουν τον Άγιο του έχτισαν ωραιότατο ναό.

Πηγή :http://www.huffingtonpost.gr/

Χρησιμοποιήστε το Google search σαν επαγγελματίας: 8 χρήσιμα κόλπα

1

Η αναζήτηση μέσω του Google search αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ενασχόλησης με το Internet. Σκεφτείτε πόσες φορές μας έχει σώσει τα τελευταία χρόνια, προβάλλοντάς μας μόνο σχετικά και υψηλής ποιότητας αποτελέσματα.

 

Μάλιστα η νέα γενιά έχει αυξήσει το χρόνο παραμονής στη σελίδα αποτελεσμάτων από 10-12 σε 12-17 δευτερόλεπτα. Οι παλιοί συνήθιζαν να πληκτρολογούν απευθείας τη διεύθυνση που θέλαν παρακάμπτοντας αρκετές φορές τις μηχανές αναζήτησης. Οι νέοι όμως όχι μόνο έχουν ως σημείο εκκίνησης το Google αλλά το χρησιμοποιούν για να κάνουν τις επισκέψεις τους στα site, πληκτρολογώντας τη λέξη facebook για παράδειγμα αντί να εισέλθουν απευθείας στο www.facebook.com.

Στο παρόν άρθρο θα δούμε μερικούς χρήσιμους τρόπους για να βρούμε ότι ψάχνουμε εύκολα, γρήγορα και σαν experts.

1. Αναζήτηση εντός συγκεκριμένης σελίδας με το τελεστή site:

2

To site: μας επιτρέπει να εμφανίσουμε αποτελέσματα που προέρχονται μόνο από τη σελίδα που θα ορίσουμε. Προσθέτοντας έναν όρο αναζήτησης εμφανίζουμε σελίδες από το website που ορίσαμε οι οποίες περιέχουν τον όρο αναζήτησης είτε στο περιεχόμενο είτε στο τίτλο τους. Αν δεν εισάγουμε κάποιον όρο αναζήτησης τότε θα μας εμφανιστούν όλες μα όλες οι σελίδες που υπάρχουν καταχωρημένες στο ευρετήριο της Google.

2. Αναζήτηση συγκεκριμένου τύπου αρχείο με το file type:

3

Όταν χρειαζόμαστε αποτελέσματα μόνο από pdf ή doc για παράδειγμα, τότε πρέπει να εισάγουμε την εντολή "filetype: pdf" για να πούμε στη μηχανή πως ψάχνουμε για το συγκεκριμένο τύπο αρχείου μόνο.

3. Ακριβής αντιστοίχιση φράσης με τα εισαγωγικά (αγγλικό πληκτρολόγιο)

4

Τυλίγοντας το κείμενο ή τη φράση με τα αγγλικά εισαγωγικά τότε έχουμε τη δυνατότητα να αναζητήσουμε σελίδες που περιέχουν ακριβώς αυτή τη φράση/κείμενο. Καταλαβαίνετε πως είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο για να βλέπουμε που αλλού έχει εμφανιστεί το περιεχόμενο μας.

4. Χρησιμοποιώντας το (-) για καλύτερο φιλτράρισμα αποτελεσμάτων

5

Οτιδήποτε τοποθετηθεί μετά την παύλα αφαιρείται από τις σελίδες αποτελεσμάτων. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να προσδιορίσουμε καλύτερα αυτό που θέλουμε όταν υπάρχουν πολλά μη σχετικά αποτελέσματα.


5. Αντιστοίχιση όρου αναζήτησης με τίτλο σελίδας με το intitle:

6

Προτού εκτελέσουμε αναζήτηση βάζουμε τον τελεστή "intitle" χωρίς να μεσολαβήσει κενό όπως φαίνεται στην εικόνα. Αν θέλουμε απόλυτη αντιστοίχιση (δηλαδή όλες οι λέξεις που αναζητήσαμε να εμφανίζονται στο τίτλο) τότε δεν έχουμε παρά να αλλάξουμε το "intitle" σε "allintitle". Να αναφερθεί πως για όποιον θέλει ο όρος του να υπάρχει στη διεύθυνση URL μπορεί να δοκιμάσει τοντελεστή "inurl" /"allinurl".

6. Εμφάνιση σελίδων που αναφέρονται σε συγκεκριμένη διεύθυνση με το link:

7

Ο όρος link αποτελεί τον πιο αμφιλεγόμενο τελεστή διότι συχνά ή μάλλον τις περισσότερες φορές επιστρέφει μη έγκυρα/σχετικά αποτελέσματα. Έχει σημασία να συμπεριλάβουμε το σύμβολο της αφαίρεσης που είδαμε στο νούμερο 4 για να μη μας επιστρέψει τις δικές μας σελίδες. Θα μπορούσε να είναι το πιο ισχυρό εργαλείο αναζήτησης όμως η google επιτηδευμένα έχει επιλέξει να μην το αξιοποιήσει. Έτσι όποιοι ενδιαφέρονται πραγματικά να παρακολουθούν την ανταλλαγή links ανάμεσα στα websites καταφεύγουν σε πληρωτέα επαγγελματικά προγράμματα παρακολούθησης.

7. Εμφάνιση σχετικών σελίδων με το related:

8

Να σημειωθεί πως οι σχετικές σελίδες που εμφανίζονται είναι συνήθως γνωστά site και όχι τόσο εναλλακτικά. Επίσης δε θα πρέπει να αφήσετε κενό μετά το related: διότι έτσι η αναζήτηση θα είναι μη έγκυρη.

8. Μετατροπές νομισμάτων και μονάδων με τη λέξη convert

9

Μπορούμε να ζητήσουμε από την αναζήτηση να μας κάνει απλές χρήσιμες μετατροπές όπως τη μετατροπή θερμοκρασιών, χρόνου, βάρους, συχνότητας, κατανάλωσης καυσίμων και άλλα. Πάντα πρέπει να εισάγουμε τη λέξη κλειδί "convert" πρώτα.

Δεν πρέπει να υπάρχει Έλληνας που να μην έχει μπει έστω και μία φορά την ζωή του σε ένα κατάστημα Μαρινόπουλος. Ο κολοσσός των σούπερ μάρκετ που ήδη είχε ξεφύγει από τον ανταγωνισμό την δεκαετία του '80 μέσα από συνεχείς εξαγορές βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση της 54ετούς πορείας της. Όπως είναι γνωστό έχει καταθέσει αίτηση για προσωρινή προστασία από τους πιστωτές της και για ένταξη της στο άρθρο 99. Πως έφτασε ως εδώ;

AdTech Ad

Τα πρώτα σύννεφα

Μέχρι και την έλευση της κρίσης στην ελληνική οικονομία η Μαρινόπουλος ήταν ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Όχι μόνο επειδή διέθετε το μεγαλύτερο δίκτυο όλων των τύπων καταστημάτων (από κατάστημα γειτονιάς μέχρι υπερμάρκετ) αλλά και γιατί είχε την συνεργασία με την Carrefour, που της προσέφερε μεταξύ άλλων και τεχνογνωσία, και ένα ισχυρό ισολογισμό που της άνοιγε τις πόρτες των τραπεζών. Άλλωστε η οικογένεια Μαρινόπουλου ήταν μία εκ των μετόχων της πάλαι ποτέ Τράπεζας Πίστεως (και νυν Alpha Bank).

Το να έχεις τα προϊόντα σου στα ράφια του Μαρινόπουλου, της μεγαλύτερης αλυσίδας στην Ελλάδα, αποτελούσε το όνειρο του κάθε προμηθευτή ο οποίος με την απειλή της εκδίωξης αποδέχονταν όλο και πιο δυσμενείς όρους στις συμφωνίες. Όροι που μεταφράζονταν είτε σε μεγαλύτερες προσφορές είτε σε καθυστέρηση πληρωμών ή για πιο αδύναμους παίκτες σε συνδυασμό των δύο παραπάνω.

Εμπορικοί διευθυντές επιχειρήσεων έβγαιναν από τα γραφεία της Μαρινόπουλος σαν να είχαν βγει από ρινγκ μετά από 12 γύρους με τον Μάικ Τάισον. Η μόνη διαφορά με την ελληνική αλυσίδα ήταν ότι ο αγώνας αν και εδώ μονόπλευρος κρατούσε πολύ λιγότερο. «Ή υπογράφεις ή φεύγεις. Ένα τηλέφωνο είναι και αύριο βγαίνουν τα προϊόντα σου και στην θέση τους θα μπει αυτός ο ανταγωνιστής που με παρακαλάει». Η παραπάνω τοποθέτηση ήταν συνήθως η κατάληξη της διαπραγμάτευσης με τον εκπρόσωπο της Μαρινόπουλος να προσφέρει τον στυλό και τον εκπρόσωπο του προμηθευτή να βάζει την υπογραφή του, φοβούμενος ότι η έξοδος από την μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας θα σήμαινε στην καλύτερη περίπτωση την μη επίτευξη των στόχων και στην χειρότερη στην περιθωριοποιήση δίνοντας βήμα σε ανταγωνιστές. Ακόμη και εκπρόσωποι πολυεθνικών παραδέχονται σήμερα ότι έφευγαν «σκουπίδια» από την υπεροψία που έδειχνε η Μαρινόπουλος στις διαπραγματεύσεις της με τους προμηθευτές.

It's easy to get started creating your website. Knowing some of the basics will help.

What is a Content Management System?

A content management system is software that allows you to create and manage webpages easily by separating the creation of your content from the mechanics required to present it on the web.

In this site, the content is stored in a database. The look and feel are created by a template. Joomla! brings together the template and your content to create web pages.

Logging in

To login to your site use the user name and password that were created as part of the installation process. Once logged-in you will be able to create and edit articles and modify some settings.

Creating an article

Once you are logged-in, a new menu will be visible. To create a new article, click on the "Submit Article" link on that menu.

The new article interface gives you a lot of options, but all you need to do is add a title and put something in the content area. To make it easy to find, set the state to published.

You can edit an existing article by clicking on the edit icon (this only displays to users who have the right to edit).

Template, site settings, and modules

The look and feel of your site is controlled by a template. You can change the site name, background colour, highlights colour and more by editing the template settings. Click the "Template Settings" in the user menu. 

The boxes around the main content of the site are called modules.  You can modify modules on the current page by moving your cursor to the module and clicking the edit link. Always be sure to save and close any module you edit.

You can change some site settings such as the site name and description by clicking on the "Site Settings" link.

More advanced options for templates, site settings, modules, and more are available in the site administrator.

Site and Administrator

Your site actually has two separate sites. The site (also called the front end) is what visitors to your site will see. The administrator (also called the back end) is only used by people managing your site. You can access the administrator by clicking the "Site Administrator" link on the "User Menu" menu (visible once you login) or by adding /administrator to the end of your domain name. The same user name and password are used for both sites.

Learn more

There is much more to learn about how to use Joomla! to create the web site you envision. You can learn much more at the Joomla! documentation site and on the Joomla! forums.