Δεν πρέπει να υπάρχει Έλληνας που να μην έχει μπει έστω και μία φορά την ζωή του σε ένα κατάστημα Μαρινόπουλος. Ο κολοσσός των σούπερ μάρκετ που ήδη είχε ξεφύγει από τον ανταγωνισμό την δεκαετία του '80 μέσα από συνεχείς εξαγορές βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση της 54ετούς πορείας της. Όπως είναι γνωστό έχει καταθέσει αίτηση για προσωρινή προστασία από τους πιστωτές της και για ένταξη της στο άρθρο 99. Πως έφτασε ως εδώ;

AdTech Ad

Τα πρώτα σύννεφα

Μέχρι και την έλευση της κρίσης στην ελληνική οικονομία η Μαρινόπουλος ήταν ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Όχι μόνο επειδή διέθετε το μεγαλύτερο δίκτυο όλων των τύπων καταστημάτων (από κατάστημα γειτονιάς μέχρι υπερμάρκετ) αλλά και γιατί είχε την συνεργασία με την Carrefour, που της προσέφερε μεταξύ άλλων και τεχνογνωσία, και ένα ισχυρό ισολογισμό που της άνοιγε τις πόρτες των τραπεζών. Άλλωστε η οικογένεια Μαρινόπουλου ήταν μία εκ των μετόχων της πάλαι ποτέ Τράπεζας Πίστεως (και νυν Alpha Bank).

Το να έχεις τα προϊόντα σου στα ράφια του Μαρινόπουλου, της μεγαλύτερης αλυσίδας στην Ελλάδα, αποτελούσε το όνειρο του κάθε προμηθευτή ο οποίος με την απειλή της εκδίωξης αποδέχονταν όλο και πιο δυσμενείς όρους στις συμφωνίες. Όροι που μεταφράζονταν είτε σε μεγαλύτερες προσφορές είτε σε καθυστέρηση πληρωμών ή για πιο αδύναμους παίκτες σε συνδυασμό των δύο παραπάνω.

Εμπορικοί διευθυντές επιχειρήσεων έβγαιναν από τα γραφεία της Μαρινόπουλος σαν να είχαν βγει από ρινγκ μετά από 12 γύρους με τον Μάικ Τάισον. Η μόνη διαφορά με την ελληνική αλυσίδα ήταν ότι ο αγώνας αν και εδώ μονόπλευρος κρατούσε πολύ λιγότερο. «Ή υπογράφεις ή φεύγεις. Ένα τηλέφωνο είναι και αύριο βγαίνουν τα προϊόντα σου και στην θέση τους θα μπει αυτός ο ανταγωνιστής που με παρακαλάει». Η παραπάνω τοποθέτηση ήταν συνήθως η κατάληξη της διαπραγμάτευσης με τον εκπρόσωπο της Μαρινόπουλος να προσφέρει τον στυλό και τον εκπρόσωπο του προμηθευτή να βάζει την υπογραφή του, φοβούμενος ότι η έξοδος από την μεγαλύτερη αλυσίδα της χώρας θα σήμαινε στην καλύτερη περίπτωση την μη επίτευξη των στόχων και στην χειρότερη στην περιθωριοποιήση δίνοντας βήμα σε ανταγωνιστές. Ακόμη και εκπρόσωποι πολυεθνικών παραδέχονται σήμερα ότι έφευγαν «σκουπίδια» από την υπεροψία που έδειχνε η Μαρινόπουλος στις διαπραγματεύσεις της με τους προμηθευτές.