Οι Αλβανοτσάμηδες της περιοχής Παραμυθίας και η Κατοχή.

Οι Αλβανοτσάμηδες καταδικάστθηκαν ως εγκληματίες πολέμου, βάσει του κατηγορητηρίου και του ημερολογίου εγκλημάτων που κατέθεσε ο Βασίλης Παυλίδης στο ειδικό Δικαστήριο Δοσιλόγων των Ιωαννίνων με την 344/23/5/1946 απόφαση, τον ακολούθησαν οι αδελφοί Μητσώνη.

Αυτά έγιναν βιβλίο τη παρακλήσει του Δήμου Παραμυθίας. Ο συγγραφέας γράφει,[Ως μικρή προσφορά εις την γενέτηρά μου]. Η συγγραφή του βιβλίου ξεκίνησε το 1945 παρεδόθη εις τον Δήμον Παραμυθίας το 1947.Ο Βασίλης Παυλίδης είναι άνθρωπος που συμμετείχε στους αγώνας αφού είχε ορισθεί από το Ν Ζέρβα πολιτικός Διοικητής Ντουσκάρας.Είναι αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυς και κάποτε πρωταγωνιστής των κυριοτέρων γεγονότων.Ως ιστορικός από το 1932 είχε αρχίσει να καταγράφει την ιστορία των Αλβανοτσάμηδων. Ο Βασίλης Παυλίδης με ακρίβεια, σεβασμό στην αλήθεια, καθαρό βλέμμα,καταγράφει ενέργειες, σχέσεις, εγκλήματα,αφορμές, μάχες, συγκρούσεις,όλο το χρονικό της προδοσίας και των εγλημάτων πολέμου.Όπως και τους αγώνες της περιοχής να επιβιώσουν και να ελευθερωθούν από το φασιστικό και Ναζιστικό ζυγό.
Το 1955 καταθέτει το βιβλίο του, [[ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΤΣΑΜΗΔΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ ΚΑΙ Η ΚΑΤΟΧΗ]] στην Ακαδημία Αθηνων και βραβεύται με το δεύτερο βραβείο ιστορίας με αριθμό 33054/1957

.Στο αρχείο του Δήμου Παραμυθιάς το βιβλίο που κατέθεσε ο Βασίλης Παυλίδης .δεν υπάρχει, εξαφανίσθηκε. Το βιβλίον που παρέδωσε ο ΒΠ ήταν χειρόγραφο γραμμένο με πένα μελάνης [χ] Έχουμε ρωτήσει εγγράφως το Δήμο Παραμυθιάς να μας πει που το έδωσε το βιβλίο όμως απάντηση καμιά. Ούτε από τα αρχεία του Δήμου ούτε από το ιστορικό Αρχείο Παραμυθιάς.

Αλήθεια μέχρι το 1983 το βιβλίο ήταν εκεί. Τι έγινε μετά; Ποιος είχε πρόσβαση σε τόσο σημαντικά αρχεία, και πως ή ποιος Υπάλληλος ανέλαβε την ευθύνη να δώσει το σημαντικότερο ίσως βιβλίο του αρχείου της. Ο ΒΠ είχε δώσει στην πόλη του όπως και στη ΔΙΣ μεγάλη ποσότητα εγγράφων...
..
Το βιβλίο του ΒΠ εκδόθηκε και αποστέλεται στις βιβλιοθήκες των σχολείων ή των χωριών μόνο με τα τέλη τα ταχυδρομικά.
Αλεξάνδρα Παυλίδου Θωμά.