Σαμφόρ, Νίκολας  (1741 - 1794)

? Η αγάπη όπως τη δέχεται η κοινωνία είναι ένα παιγνίδι δυο ιδιοτροπιών και άγγιγμα δυο επιδερμίδων.

? Όποιος στα 40 του δεν έγινε μισάνθρωπος, δεν αγάπησε ποτέ τους ανθρώπους.Chamfort

? Η συκοφαντία είναι σαν την ενοχλητική σφήκα: αν είσαι σίγουρος σκότωσε την με μια αποφασιστική κίνηση αμέσως. Αν όχι, μην προσπαθείς να την διώχνεις, γιατί θα σου επιτεθεί με μεγαλύτερη μανία.

? Ο άνθρωπος που ποθεί να απολαμβάνει το σεβασμό των συνανθρώπων του πρέπει οπωσδήποτε να πιάσει ένα υψηλό πόστο και να μαζεύει γύρω του όλους τους παλιανθρώπους.

? Στις σοβαρές υποθέσεις οι άνθρωποι εκδηλώνονται έτσι όπως τους αρμόζει να είναι, στα μικροπράγματα: έτσι όπως είναι στην πραγματικότητα.

? Η πολύ μεγάλη ποιότητα των αρετών κάνουν των άνθρωπο ακατάλληλο για την κοινωνία. Στην αγορά δεν πηγαίνει κανείς με χρυσό σε ράβδους, εκεί χρειάζονται ψιλά κέρματα.

? Εκείνος που με πείσμα δεν θέλει να απαρνείται τη σύνεση, τη συνείδηση και δείχνει ευθιξία για τα παράλογα και άτιμα ήθη που βαραίνουν την κοινωνία μας, εκείνος που δε λυγίζεται εκεί που είναι επίκερδο να λυγίζεσαι, εκείνος τελικά θα μείνει μόνος και χωρίς φίλο και υποστήριξη, αν δεν υπολογίζουμε εκείνο το ον, που ονομάζεται αρετή και το οποίο καθόλου δεν μας εμποδίζει, όταν πεθάνομε από την πείνα.

? Για τους πραγματικά έντιμους ανθρώπους που έχουν αρχές, οι δέκα εντολές του Θεού περικόπτονται σε μια που είναι γραμμένη πάνω στην είσοδο της μονής Τελέμ: "Κάνε ό,τι θέλεις".

? Αρκετά λογοτεχνικά έργα χρωστάνε την επιτυχία τους στην μιζέρια των σκέψεων του συγγραφέα, αφού συγγενεύει με τη μιζέρια των σκέψεων του αναγνώστη.

? Ντύσιμο: ο πρόλογος στη γυναίκα, μερικές φορές ακόμη και όλο το βιβλίο.

? Στη δημόσια διοίκηση, στη δικαιοσύνη και στη μαγειρική, υπάρχει ο κίνδυνος να αηδιάσεις αν δεις πώς ετοιμάζονται τα αποτελέσματα.

? Αν έκανα μια καλή πράξη και αυτό έγινε γνωστό, δε νιώθω ανταμοιβή, αλλά κάτι σαν τιμωρία.

? Όσο και δυσφημισμένη να είναι μια συμμαχία (κοινωνία, κόμμα, βουλή, σωματείο
κ. α.) δεν αξίζει να την πολεμήσεις: θα μένει ακλόνητη χάρη στον πολυάριθμο ποσοστό των μελών. Η ατιμία και ο χλευασμός μόνο γλιστράνε πάνω στην αναίσθητη συνείδησή της σαν σφαίρες πάνω στο παχύ δέρμα του κροκόδειλου.

? Η ιστορία των ελεύθερων λαών είναι το μοναδικό αντικείμενο στο οποίο πρέπει να δώσει προσοχή ένας ιστορικός. Η ιστορία των καταπιεσμένων λαών είναι συνήθως μια συλλογή ανέκδοτων.

? Οι ιθύνοντες θέλουν να τους επιτρέψουμε να μας εξουσιάζουν όχι για τις ευεργεσίες τους, αλλά για την ελπίδα πως θα τις πραγματοποιήσουν κάποτε, δηλαδή θέλουν να μας αγοράσουν όχι με μετρητά, αλλά με λαχείο.

? Ο άντρας χάνει το ενδιαφέρον για τη γυναίκα η οποία τον πάρα πολύ αγαπά, και το αντίθετο. Όπως φαίνεται στον έρωτα τα πράγματα είναι παρόμοια με την ευεργεσία: εκείνος που δεν μπορεί να την ανταποδώσει γίνεται αχάριστος.

? Στην αρχή αγάπη, μετά γάμος, πρώτα φωτιά μετά καπνός.

? Συχνά ο συγγραφέας δε γίνεται κατανοητός απ' τους αναγνώστες και το πρόβλημα κρύβεται εδώ: ο συγγραφέας πάει από τη σκέψη προς τις λέξεις, ενώ ο αναγνώστης πάει από τις λέξεις προς τη σκέψη.

? Φιλόσοφος: είναι άνθρωπος που ξέρει την αξία του καθενός. Τώρα καταλάβατε, γιατί η γνώμη του δεν αρέσει σε κανέναν;

? Τι είναι φιλόσοφος; Είναι ένας άνθρωπος που στους νόμους αντιπαραθέτει τη φύση, στα έθιμα το λογικό, στην κοινή άποψη τη συνείδησή του, στην προκατάληψη τη δική του γνώμη.

? Σχετικά με την ευτυχία τα πράματα είναι όπως και με το ρολόι: όσο απλός είναι ο μηχανισμός, τόσο σπάνια χαλάει.

? Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι ευτυχισμένος είναι μόνο εκείνος που εξουδετέρωσε κάποιες πλευρές της ψυχής του.

? Διακριτικότητα άνευ σεβασμού αυτό είναι το βραβείο της ξιπασιάς που δεν έχει διάκριση.

? Αλίμονο σ' εκείνον που είναι έξυπνος, αλλά δεν έχει δυνατό χαρακτήρα. Αν πήρες στο χέρι σου το φανάρι του Διογένη, πρέπει να πάρεις στο άλλο και το ραβδί του.

? Όταν ανταποδίδουν την ευγενική πράξη μας, την αφαιρούν από μας.

? Η γελοιοποίηση και τα αστεία πρέπει να εκτελούνται με τέτοιο τρόπο, ώστε ο γελοιοποιημένος να μη μπορεί να θυμώσει, αλλιώς το αστείο είναι αποτυχημένο.

? Τα περισσότερα λογοτεχνικά έργα οφείλουν την επιτυχία τους στην μιζέρια των σκέψεων του συγγραφέα, γιατί έχουν συγγένεια με την μιζέρια των σκέψεων των αναγνωστών.

? Υπάρχουν καιροί όταν η πιο βλαβερή γνώμη είναι η κοινή γνώμη.

? Ο άνθρωπος φτωχός, αλλά ανεξάρτητος είναι υπηρέτης τον δικών του αναγκών, ενώ ο πλούσιος και εξαρτημένος είναι για θελήματα του πιο πλούσιου, και συνήθως όχι ενός, αλλά μερικών.

Πηγή: www.pegas.gr copyleft