Ριβαρόλ, Αντουάν (1753 - 1801)
Συγγραφέας έργων λογοτεχνικής και πολιτικής σάτιρας. Τα πιο γνωστά του έργα: «Ομιλία σχετικά με την παγκοσμιότητα της γαλλικής γλώσσας» και «Μικρός καζαμίας των μεγάλων ανδρών μας».
Δημοσιολόγος, δημοσιογράφος και επιγραμματοποιός ο οποίας με τα έργα του υποστήριξε την μοναρχία κατά την περίοδο τής Γαλλικής Επανάστασης .
Ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του κόμη ντε Ριβαρόλ. προβάλλοντας καταγωγή από οικογένεια Ιταλών ευγενών, λέγεται όμως ότι ήταν γιος πανδοχέα. Το πρώτο σημαντικό έργο του υπήρξε η πραγματεία «Για την παγκοσμιότητα τής γαλλικής γλώσσας» της οποίας ο κάπως αλαζονικός τίτλος δικαιώνεται από την επίζηλη θέση που είχαν κατακτήσει τα γαλλικά γράμματα σε όλη την Ευρώπη κατά τον 18ο αιώνα. Η σατιρική φλέβα τού Ριβαρόλ αναδεικνύεται στο «Μικρό Αλμανάκ των μεγάλων ανδρών μας», όπου σατιρίζει όλους τους συγγραφείς των ημερών του. Με την έκρηξη τής επανάστασης, ο Ριβαρόλ στράτευσε το δημοσιογραφικό ταλέντο του στην υπόθεση των Μοναρχικών.
* * *
? Οι άνθρωποι συνήθως ακολουθούν το σούρτα-φέρτα της ζωής για ν' αποκτήσουν στο τέλος την ησυχία. Όμως υπάρχουν και τέτοιοι τεμπέληδες που αρχίζουν από το τέλος.
? Τον μάρτυρα για την παλιά πίστη τον βλέπουμε ως πεισματάρη. Τον μάρτυρα για τις νέες ιδέες τον βλέπουμε ως προφήτη.
? Τι καλό μπορούμε να πούμε για τον άνθρωπο που εξοργίζεταί με τον κακό καιρό και ταυτόχρονα υπομένει ταπεινά την προσβολή;
? Ο λαός δε θέλει μεγάλες ιδέες, προτιμά της φτηνές αλήθειες.
? Η δεσποτείες καταστρέφονται από την έλλειψη δεσποτείας, όπως οι πονηροί από την έλλειψη πονηριάς.
? Η πειθαρχία στο στρατό είναι βαριά, αλλά είναι βάρος της ασπίδας και όχι του ζυγού.
? Οι ίδιες ικανότητες που βοηθάνε τον άνθρωπο να πλουτίζει, τον εμποδίζουν να ευχαριστιέται τα πλούτη του.
? Το να είσαι πλούσιος δε σημαίνει πως είσαι και ευτυχισμένος, όπως το να έχεις μια ερωμένη δε σημαίνει ότι την αγαπάς.
? Στις σκέψεις πρέπει να επιτίθεσαι μόνο με σκέψεις: τις ιδέες δεν τους εξουδετερώνουν με τουφεκιά, γιατί αμέσως αναζωογονούνται και δυναμώνουν.
παράφραση
? Στενές σχέσεις: απ' εδώ πηγάζουν και η πιο τρυφερή φιλία και το πιο θανάσιμο μίσος.
? Η φύση έχει τέσσερις μεγάλες σκηνογραφίες: τις εποχές του χρόνου, τους ίδιους ηθοποιούς: ο ήλιος, το φεγγάρι και τα άστρα, αλλά συνεχώς αλλάζει τους θεατές.
? Τα πάθη: οι ρήτορες των πολυκοσμιών συγκεντρώσεων.
Πηγή: www.pegas.gr copyleft