Λα Ροσφουκό, Φρανσουά  (1613 - 1680)

Η εικόνα του συγγραφέα των "Γνωμικών", σκληρού και δηκτικού κριτικού των ανθρώπινων ελαττωμάτων εντελώς σκέπασε τον Λα Ροσφουκό-άνθρωπο ως προσωπικότητα: πρίγκιπας, ευγενής ιππότης, αφοσιωμένος οπαδός της βασίλισσας ʼννας της Αυστρίας, γενναίος στρατιώτης και αποτυχημένος αυλικός. Όλα αυτά τα προσόντα ωχριούν μπροστά στην εικόνα ενός απογοητευμένου στοχαστή και κυνικού σκεπτικιστή.larousfouko

Ο Λα Ροσφουκό δεν διεκδικούσε το όνομα του μεγάλου ηθικολόγου, απλά προσπαθούσε να βρίσκει τους κρυφούς σκοπούς της συμπεριφοράς των ανθρώπων. Σαν να ήθελε να μαθαίνει των αναγνώστη να ξεχωρίζει το αληθινό από το ψεύτικο, και πράγματι, τα κατάφερε καταπληκτικά.

Διαπιστώστε το διαβάζοντας τους φινετσάτους αφορισμούς του.

* * *

? Η εκδίκηση πηγάζει πάντοτε από την αδυναμία της ψυχής, που δεν είναι ικανή να υποφέρει τις προσβολές.

? Στην αγάπη, ο σίγουρος τρόπος για να σε αγαπάει ο άλλος είναι να μην τον αγαπάς.

? Τα πάθη είναι οι μόνοι ρήτορες που πάντα πείθουν.

? Για έναν λογικό και γνωστικό άνθρωπο είναι ευκολότερα να υποτάσσεται στους ηλιθίους, παρά να τους κυβερνά.

? Πραγματικά πράοι μπορούνε να είναι μόνο οι άνθρωποι με δυνατό χαρακτήρα: η φαινομενική πραότητα των άλλων στην πραγματικότητα είναι αδυναμία, που πολύ εύκολα μετατρέπεται σε δυστροπία.

? Οι άνθρωποι του ρηχού νου πολύ εύκολα προσβάλλονται, ενώ οι έξυπνοι άνθρωποι μπορούν να αντιληφθούν τα πάντα και ποτέ δεν προσβάλλονται.

? Οι αρετές χάνονται μέσα στο συμφέρον, όπως τα ποτάμια μέσα στη θάλασσα.

? Η εμπιστοσύνη βοηθάει τη συζήτηση περισσότερο, παρά ο νους.

? Την περιφρόνηση φοβάται μόνο εκείνος που την αξίζει.

? Αποκτήσαμε τη συνήθεια να υποκρινόμαστε μπροστά στους άλλους σε τέτοιο βαθμό ώστε στο τέλος ν' αρχίζουμε να υποκρινόμαστε μπροστά στον εαυτό μας.

? Πονηριά: η ένδειξη, όχι και μεγάλης εξυπνάδας.

? Η υπερηφάνεια δεν θέλει να χρωστάει και ο εγωισμός δεν θέλει να πληρώνει.

? Εκείνος που συνήθισε να μην είναι ειλικρινής με τους άλλους, τελικά παύει να είναι ειλικρινής με τον εαυτό του.

? Η σοβαρότητα των γυναικών είναι κάτι που τους ταιριάζει και τους μεγαλώνει την ομορφιά.

? Η κολακεία είναι ένα κάλπικο κέρμα, που κυκλοφορεί εξαιτίας της κενοδοξίας.

? Οι επικήδειες πομπές ενδιαφέρουν περισσότερο τη ματαιοδοξία των ζωντανών, παρά τη μνήμη των πεθαμένων.

? Όταν η πίστη χαθεί όταν η τιμή πεθάνει, τότε ο άνθρωπος είναι νεκρός.

? Δεν είναι δυστυχία να προσφέρεις εκδούλευση στον κακό άνθρωπο, αλλά είναι μεγάλη δυστυχία να δεχθείς εκδούλευση απ' τον παλιάνθρωπο.

? Να προκαλείς στους ανθρώπους κακό δεν είναι και τόσο επικίνδυνο όσο να τους κάνεις πολλή καλοσύνη.

? Με το να αρνείσαι τους επαίνους, δείχνεις ότι θέλεις να σε παινέψουν δύο φορές.

? Αποφυγή από το έπαινος μοιάζει με παράκληση να επαναληφθεί.

? Κάποιες παρατηρήσεις ηχούν σαν έπαινοι, αλλά μερικοί έπαινοι είναι χειρότεροι και από κακολογίες.

? Η εμπιστοσύνη βοηθάει τη συζήτηση περισσότερο, παρά ο νους.

? Μετάνοια: συνήθως, όχι τόσο λύπη για το κακό που κάναμε, αλλά φόβος για το κακό που μπορούν να μας κάνουν.

? Η πλάνη των φιλάργυρων συνίσταται στο ότι θεωρούν τον χρυσό και τον άργυρο αγαθά, ενώ στην πραγματικότητα είναι μόνο τα μέσα για απόκτηση αγαθών.

? Πολλοί περιφρονούν τα αγαθά της ζωής, αλλά πολύ λίγοι είναι που μπορούν να τα μοιραστούν.

? Στον ήχο της φωνής, στα μάτια, σε όλη την εξωτερική όψη κρύβεται όχι λιγότερη ευφράδεια, παρά στην επιλογή λέξεων.

? Ο εγωισμός μας υποφέρει ευκολότερα την επίκριση των τάσεών μας, παρά της γνώμης μας.

? Ποτέ και πουθενά δε θα βρει τη γαληνή εκείνος που δεν τη βρήκε μέσα του.

? Κανένας κόλακας δεν κολακεύει με τόση επιδεξιότητα, όσο ο εγωισμός.

? Στην βάση αυτής της πράξης που ονομάζουμε "γενναιοδωρία" συνήθως βρίσκεται η ματαιοδοξία.

? Τα μέτρια μυαλά συνήθως καταδικάζουν κάθε τι που ξεπερνά τον ορίζοντά τους.

? Πριν να επιθυμείς πολύ κάτι πρέπει να ρωτήσεις εκείνον που το κατέχει, αν τον έκανε ευτυχισμένο.

? Η φινέτσα του νου φαίνεται στην ικανότητα για λεπτή κολακεία.

? Φοβάται την περιφρόνηση μόνο εκείνος που της αξίζει.

? Ο κόσμος συνήθως ονομάζει φιλία το μαζί πασατέμπο, αλληλοβοήθεια στις καθαρές και βρώμικες υποθέσεις, αλλαγή εκδουλεύσεων, δηλαδή τέτοιες σχέσεις όπου η φιλαυτία ελπίζει να κερδίζει κάτι.

? Εάν θέλετε να αποκτήσετε εχθρούς, τότε να υπερτερείτε τους φίλους σας, αλλά αν θέλετε να έχετε φίλους, τότε διαλέξτε φίλους που σας υπερτερούν.

? Κανείς δεν μπορεί να κοιτάξει καταπρόσωπο τον ήλιο ούτε τον θάνατο.